לומדים

סוג תוכן
בחרו סוג תוכן
נושא
בחרו נושא

סיכום בר קיימא

איך יוצאים מבעית השמיטה?

מחבר/ת: יואל אליצור
צילום עמודים מתוך כתב העת ‘נקודה’ בהם מאמרו של יואל אליצור ‘איך יוצאים מבעיית השמיטה’ ומאמרי תגובה – שמשון אטינגר ‘רעיונות ללא בסיס (הלכתי)’, יגאל אריאל ‘שמיטה כחול לבן’, קלמן כהנא ‘אין להרחיב את כיבוש עולי בבל’

שמיטת הֶרְגֵּלִים

מחבר/ת: רשות הטבע והגנים (אורית אנגלברג ברעם)
שנת השמיטה היא הזדמנות לשמוט שני הרגלים של התנהגות לא מקיימת בטבע – האכלת חיות בר והשארת פסולת בשטח.

קיימות- שלח לחמך (דף מקורות ושאלות לדיון)

מחבר/ת: דוד ביטון וחופית מעתוק
מה בין קיימות לשמיטה?

אדם וטבע (דף מקורות ושאלות לדיון)

מחבר/ת: דוד ביטון וחופית מעתוק
דף לימוד בנושא יחסי הגומלין בין האדם לטבע עפ”י הציווי האלוקי “לעבדה ולשמרה” והמשמעות הנוספת שמעניקה שנת השמיטה לקשר ההדוק בין אדם לאדמה

“כִּי לִי הָאָרֶץ” – אל, אדמה ואדם בשמיטה

מחבר/ת: מרדכי בר אור, נאמני תורה ועבודה
עם ישראל הוזמן להיכנס כשותף בכיר למערכת יחסים בין האל לאדמתו, בתקווה שיבין את תפקידו וייעודו, אך הניסיון נכשל. וכך, מדי שבע שנים, חוזרת האדמה לאהובה הראשון, ומעורבותו של האדם נדחית ומוגבלת. שיבת ציון הנוכחית היא ניסיון לכונן מחדש את השותפות הזאת, נוכח הכישלונות הקודמים.

שמיטת כספים- מה לוקחים איתנו? (דף מקורות)

מחבר/ת: הרב דב ברקוביץ
דף לימוד בנושא שמיטת כספים ומשמעותו לחיינו היום

שו”ת שמיטה

מחבר/ת: מכון שכטר למדעי היהדות
תשובה הלכתית לגבי שמיטה מאת הרב והפרופסור דוד גלוניקין, מתוך: תשובות ועד ההלכה של כנסת הרבנים בישראל

שמיטת קרקע חברתית (דף מקורות ושאלות לדיון)

מחבר/ת: דוד ביטון וחופית מעתוק
איזו ערכים חברתיים ניתן ללמוד מהשמיטה? מהי ה”קרקע” שלנו כיום והאם אנו יכולים לשמוט אותה?

אבל אני אינני חקלאי ! אז למה לי להתכונן לשמיטה? ?

מחבר/ת: חדוה אריאל

שרים שמיטה

מחבר/ת: יפעת גלבר, טבע עברי
דף לימוד זה מזמין את הלומדים לשבת יחד, לשיר ולחשוב על השמיטה. באמצעות מספר שירים יפים, נשאל את עצמנו מהו יחסנו לטבע, כיצד הטבע משפיע עלינו וכיצד אנו משפיעים עליו? מהי הודאה? על מה אנו מודים?

שנת השבע ומיזם פריומי

שנת השבע ומיזם פריומי- חוזרים לאוצר בית דין של תקופת המשנה יובל תורר

השמיטה הישראלית – מקורות לעיון ושיח

מחבר/ת: בית מדרש קולות
מצוות השמיטה המקראית היא מן המצוות המאתגרות ביותר את אורח החיים החברתי-כלכלי. לשיבת ציון הנוכחית ובמרכזה כינונה של מדינת ישראל, הזדמנות מיוחדת לתרגם עקרונות השמיטה לעיצוב חברה שבה מתקיימות סולידריות חדשה, התחדשות רוחנית וראייה מחודשת של המציאות בה אנו חיים.

הרהורים מקופ 27 – עינט קרמר

סיכום אישי קופ 27 – שירה רוזנבאום

רעיון השמיטה ומקבילותיו בתרבויות שכנות

מחבר/ת: מנחם בן שלום, מעגל טוב
הלימוד שלפנינו דן בשני רכיבים של שנת השמיטה: הקניין הפרטי שפוקע בשנה זו, ובשחרור עבדים עבריים. הדברים, כפי שהם מובאים בתורה ובפרשנות, מושווים למקורות הדנים באותן סוגיות בספרות העולם הנוכרי. בדף הלימוד נראה כיצד מתוך האמונה המונותאיסטית, קיימת דרישה, בזמנים קבועים ומקודשים למחיקתה של ההיררכיה החברתית.

כרטיסיות פעילות לשנת השמיטה

מחבר/ת: מיתרים
כרטיסיות שמיטה – פעילויות, חידות והפעלות לגילאים שונים

פֶּרְמָקַלְצֶ’ר, שמיטה והדיאלוג שביניהן

מחבר/ת: חגית מימון, נאמני תורה ועבודה
שיטת פֶּרְמָקַלְצֶ’ר לתכנון סביבתי עשויה להשיב למצוות השמיטה את טעמה האבוד, את החיבור לאדמה. בו בזמן, השמיטה יכולה להעניק עומק ורוח לחיבור הסביבתי למקום. ניסיון להחיות את האגדה שבהלכה ולהציץ לדיאלוג האפשרי בין שתי שפות ושלושה חברים, רגע לפני השמיטה.

פעילויות קרובות

No data was found