נושאים עמודי לימוד: אדם ואדמה

בר קיימא – קיימות על פי היהדות

מחבר/ת: בר קיימא
בר-קיימא, התנועה לקיימות עברית, קמה לפני כשנה וחצי במטרה לספר סיפור חדש אודות הקיימות.

שו”ת שמיטה

מחבר/ת: מכון שכטר למדעי היהדות
תשובה הלכתית לגבי שמיטה מאת הרב והפרופסור דוד גלוניקין, מתוך: תשובות ועד ההלכה של כנסת הרבנים בישראל

אדמ”ה – אקולוגיה דרך מקורות היהדות

מחבר/ת: תל”י
חוברת מערכים לכיתה ה בנושא אקולוגיה דרך מקורות היהדות. חלק מהמערכים עוסקים בשנת השמיטה

מה ענין שמיטה להר מירון

מחבר/ת: הדרה שטיינברג
הידיעה אודות קרבתה של שנת השמיטה מעוררת בי התרגשות ופליאה. מעולם לא שמתי ליבי לסיבה לכך, איני חקלאית או פעילה סביבתית. לשמחתי הרבה מצאתי עוד מתרגשים כמוני, אלו שהפכו את ההתרגשות האמורפית לידיעה המרעישה של משהו שיכול לקרות בעולם, ארגון שמיטה ישראלית. וביתר צמצום – קורס “על פני האדמה”.

איך יוצאים מבעית השמיטה?

מחבר/ת: יואל אליצור
צילום עמודים מתוך כתב העת ‘נקודה’ בהם מאמרו של יואל אליצור ‘איך יוצאים מבעיית השמיטה’ ומאמרי תגובה – שמשון אטינגר ‘רעיונות ללא בסיס (הלכתי)’, יגאל אריאל ‘שמיטה כחול לבן’, קלמן כהנא ‘אין להרחיב את כיבוש עולי בבל’

מדריך מקצועי להכנת גן הנוי הציבורי והמקצועי לשמיטה

מחבר/ת: מכון התורה והארץ
מדריך השמיטה המלא לגן הנוי

סדר ברכת האילנות

מחבר/ת: ישראל גלון, עינט קרמר
סדר ברכת האילנות מורחב עם קטעי לימוד ושירה

סדר טו’ בשבט

מחבר/ת: עינט קרמר, ישראל גלון, חגי שניר
סדר טו’ בשבט עם שירים, הפעלות, קטעי קריאה ועוד

שמיטה בגינות קהילתיות – מדריך מעשי

מחבר/ת: גדי ורשבסקי , ישראל גלו ן , רותם ג ולדשמיד
אנחנו, בגינות הקהילתיות בירושלים, מעודדים לקיים את ערכי השמיטה, ורואים בה הזדמנות להתבוננות מחודשת על הגינות שלנו ועל הקהילות שצומחות בהן. רעיון השמיטה עולה בקנה אחד עם רעיון מעולם הפרמקלצ’ר הדוגל במנוחה לקרקע כחלק ממחזור החיים של הגינה. מתוך ניסיון של שתי השמיטות הקודמות, אנחנו יודעים כי ניתן לשמור שמיטה כהלכתה בגינה הקהילתית והגינה תמשיך לתפקד, תראה טוב ואף תשגשג.

רעיון השמיטה ומקבילותיו בתרבויות שכנות

מחבר/ת: מנחם בן שלום, מעגל טוב
הלימוד שלפנינו דן בשני רכיבים של שנת השמיטה: הקניין הפרטי שפוקע בשנה זו, ובשחרור עבדים עבריים. הדברים, כפי שהם מובאים בתורה ובפרשנות, מושווים למקורות הדנים באותן סוגיות בספרות העולם הנוכרי. בדף הלימוד נראה כיצד מתוך האמונה המונותאיסטית, קיימת דרישה, בזמנים קבועים ומקודשים למחיקתה של ההיררכיה החברתית.