דיון
דיון
דיון
דיון
מאיר מלול, קובצי הדינים, ואוספים משפטיים אחרים מן המזרח הקדום, פרדס הוצאה לאור, עמ’ 281-292 , 2010
תקנות עמִצָדוּקה [1646 – 1626 לפנה”ס] – תקנות מישרים
סעיף 1: חובות הפיגורים של עובדי האדמה, הרועים, “פושטי העורות” של נאות המרעה [של הקיץ] ושל נושאי המס של ה”ארמון” [על מנת] שיהיו חזקים וכדי לפצותם באופן הוגן בטלים . גובה המיסים לביתו של נושא המס לא יבוא בתביעה.
סעיף 20: כי יתפוס חוב את בן נומחי….וייתן את עצמו, את אשתו או את ילדיו בכסף או בנשי או כמשכון – ויען כי המלך מישרים בארץ כונן – בטל החוב דרור קורה לו (להם).
סעיף 21: כי ינתן בכסף אמה או עבד, יליד בית של בן נֻמְחִי בן אֶמֻתְבַל בן אִסִן, בן כִּסֻךָּ בן מַלְגִיםֻ או בנשי ינשה או כמשכון, יֵעָזֵב דרור לא יקרא .
[ומדובר כאן בעבדים ילידי בית בני אזרחים ששועבדו לעבדות בשל חוב לנושה, ולא חלה על בעליהם החובה לשחררם].
© כל הזכויות שמורות למאיר מלול ופרדס הוצאה לאור
הסברים
מושגים
דיון
אריסטו , פוליטיקה א, תרגם מיוונית ח”י רות, הוצאת מאגנס, ירושלים תש”י
אריסטו על עבדים יוונים וברברים
a1255″…ולפיכך אין רוצים היונים לקרוא בשם עבדים את היונים אלא רק את הברברים. אבל כל פעם שאומרים הם זאת אינם דורשים אלא את העבד הטבעי שעליו דברנו בתחילה כי מן ההכרח לומר שיש מי שהם עבדים בכל מקום ומי שאינם עבדים בשום מקום. אותו דבר בענין האצילות. כי היונים חושבים את עצמם לאצילים לא רק כשהם בארצם אלא גם בכל מקום, ואת הברברים רק בביתם… “.
b1255: “… כי השלטון בבני חורין על פי הטבע הריהו מין שלטון אחד, והשלטון בעבדים מין אחר… האדון אינו נקרא כך מפאת מדע מיוחד הנמצא בו אלא מפני שהוא בעל אופי כזה, וכך גם העבד ובן החורין… “.
© כל הזכויות שמורות להוצאת מאגנס
מושגים
דיון
דיון