הכנה לשמיטה בבית ובגינות הפרטיות

מחבר/ת: ישראל גלון

נאמר בתורה (פרשת בהר, ספר ויקרא פרק כ”ה) “…דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם, כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם ושבתה הארץ שבת לה’. שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך ואספת את תבואתה. ובשנה השביעת שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה’. שדך לא תזרע, וכרמך לא תזמור, את ספיח קצירך לא תקצור ואת ענבי נזירך לא תבצור שנת שבתון יהיה לארץ….”

זה אחד המקורות העיקריים בתורה בו העם היהודי מצווה על מצוות שמיטה הנוהגת בחקלאות בארץ ישראל אחת לשבע שנים.

במה השמיטה קשורה אלי? שואל את עצמו כל אדם, איני חקלאי מה זה נוגע לי ?!

ובכן, מצוות השמיטה חלה ונוגעת כמעט לכל אדם. כל בעל גינה, מגדל עציצים בביתו או בחצרו, על אדן החלון או על גג ביתו – מצוות השמיטה נוגעת ישירות גם אליו.

ובנוסף מצוות השמיטה חלה גם על ענף הגינון הפרטי והציבורי ועל כל העוסקים בו. כלומר, אני גר בעיר בה יש גינון ציבורי באופן עקיף אני קשור לשמיטה. האם השמיטה תישמר בגינון הציבורי? זה קשור אלי כי הרי אני אזרח העיר ומשלם מיסים לרשות.

ועוד קשר, אני קונה פירות וירקות לביתי. מה מקורם של הפירות. האם הם משטחים חקלאיים בהם שמרו שמיטה וחלה על הפירות קדושת שביעית? האם הם מחקלאים שגדלו בהיתר מכירה ואין בהם קדושת שביעית?  האם הם מחלקות של אוצר בית דין? האם הם מגידולי גוי או ייבוא מחו”ל? כמובן שזה קשור אלי ונוגע אלי והחלטות שאני עושה בביתי ובמה שעולה על שולחני בנושאים אלו ישפיעו על עידוד שמירת השמיטה בארץ.

בעבר עם ישראל היה כולו עם חקלאי שעסק בעבודת האדמה ומצוות השמיטה נגעה לכולם. לאחר שנות הגלות הארכות כאשר רובו של העם מנותק מהארץ התנתקנו מהמצוות התלויות בארץ וממצוות השמיטה. עם החזרה לארץ רק מיעוט קטן עוסק בחקלאות ורובנו המוחלט כ-97% מהעם גר בעיר או בהתיישבות כפרית אך אינו עוסק בחקלאות. אסור לנו לאבד את הערך של מצווה יפה זו ולהפוך אותה רק להלכות כשרות מה מותר ומה אסור לקנות.

מצוות השמיטה הינה מצווה סוציאלית שנועדה לתת מנוחה לקרקע ולעובד האדמה. המצווה אומרת לנו שש שנים אתה רץ בשנה השביעית תרגיע תשמוט, תשחרר את המתח והלחץ ותחזק דברים אחרים בחייך. 

אנו קוראים לציבור הרחב להתחבר למצווה חשובה זו. כל אדם שיש לו גינה פרטית, או שהנו מגדל צמחים באדנית או על גג ביתו מצווה ומוזמן לשמור על השמיטה. להכיר את העקרונות וההלכות הנוגעות למצווה.

ומשהו לנשמה, שנת השמיטה פותחת לכולנו חלון הזדמנויות להשקיע בדברים נוספים. בהשתלמות מקצועית, בשיקום הדומם ומתקני הגן, לשידרוג הגן לגן חסכני במים, ובתכנון והתארגנות לשנה שלאחר השמיטה. שש שנים אנו רצים, שנת השמיטה מאפשרת עצירת המירוץ, לימוד, מחשבה, שיקול דעת והתמלאות בכוחות רעננים לשנה חדשה. מדוע שנת שבתון מגיע רק למורים ולחוקרים? גם הגננים והעם רוצים שנת שבתון.  לפחות חלקית.

אנו קוראים לציבור להצטרף ולהכיר את מצוות השמיטה ולשמור שמיטה. בדפון זה מוסברים עיקרי המצווה., הסברים מפורטים לגבי מה מותר ואסור לעשות בשמיטה ניתן למצוא באתר שה”מ: www.shaham.moag.gov.il  ובאתר המשרד לענייני דתות.

ניתן להוריד מאתר האינטרנט דפון הכנה לשמיטה ומדריך לטיפול בגן הנוי בשנת השמיטה.  www.moag.gov.il .
בכל שאלה מומלץ לפנות לייעוץ הילכתי של ועדת השמיטה ושל הרב המקומי  בכל רשות ויישוב.

בתקווה לשנת שמיטה מעשית ורעיונית,

ישראל גלון , מנהל אגף פרחים והנדסת הצומח ופקיד היערות

פעילויות קרובות

לא נמצאו עמודי לימוד

ניווט מהיר

ניוזלטר פרשת בהר התשפ״ב

ניוזלטר מבית טבע עברי ושמיטה ישראלית לקראת פרשת בהר התשפ״ב

בניית קהילה מקיימת בשנת השמיטה

בשש השנים האחרונות הזמן ייצר מרחב שבו בני האדם השקיעו זמן, ואנרגיה רבה בכדי לגדל את התבואה. שנת השמיטה מסירה את האחריות שלנו מהגידול הפיזי, ונותנת לנו אפשרות לייצר מרחב שמזמין א.נשים למלא אותו. המרחב מאפשר לנו להתמקד בגדילה אישית, קהילתית, אנושית.

מימד העצירה בשנת השמיטה

פרשת בהר מתחילה עם מצוות השמיטה ומחדשת לנו שלא רק בני האדם יכולים וצריכים לצאת לשבת, אלא שגם הקרקע. להבנתי, לא בכדי המקרא מדגיש לנו שהארץ שובתת מצד עצמה שבת לה’ ולא רק בעקבות השחרור הזמני שלה מהאדם, ששמטה ונטשה.

אוהלי שמיטה

אוהל שמיטה ישראלית הוא פרוייקט שמתקיים על מנת להביא את הנושאים האלו ולראות איפה הם פוגשים אותנו בחיינו כיום. אם זה בהפרדת פסולת וצמצום בזבוז והקשר שלהם לקדושת השביעית, בהזמנה להאט, להתבונן ולראות האם יש דבר מה שדורש שינוי, תיקון או רק עצירה מה- בחיינו הפרטיים, הקהילתיים, בעולם, או גם אם זה רק רגע לעצור ולהתסכל על הנוף. אוהלי השמיטה מבקשים לאפשר את המרחב לאפשרויות האלו, אנו מדברים.ות על רעיונות השמיטה השונים תוך כדי פעילויות יצירתיות שנוגעות אליהם ומתקשרים עם לערכי הקיימות והסביבה.

שנת השבע ומיזם פריומי

שנת השבע ומיזם פריומי- חוזרים לאוצר בית דין של תקופת המשנה יובל תורר

עולם החסד מתגלה בשנת השמיטה

עולם החסד המתגלה בשנת השמיטה- הרב יוסף צבי רימון עולם החסד מקבל חיזוק מיוחד בשנת השמיטה. התורה אומרת (שמות כ”ג) “והשביעית תשמטנה ונטשתה ואכלו אביוני עמך” (שמות כ”ג). התורה מפרטת את האיסורים של השמיטה: איסור זריעה, איסור זמירה (חיתוך ענפים בכדי שהעץ יגדל טוב יותר), איסור קצירה ואיסור בצירה (ויקרא כ”ה).