על שמיטה, צדק וצדקה

מחבר/ת: מעגלי צדק
השמיטה תובעת מאיתנו לוותר על דברים מעצמנו במטרה להיטיב עם העולם, למען תיקון עולם. מתי תיקון ייחשב צדק? מתי ייחשב צדקה? על ההבדלים והמפגשים בין השניים, איפה אני יכול/ה למקם את עצמי בתוכם.
שמיטה כאידיאה חברתית
(י) וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ. (יא) וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ, וְיִתְרָם, תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה; כֵּן תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ, לְזֵיתֶךָ.

(א) מִקֵּץ שֶׁבַע-שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה. (ב) וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה–שָׁמוֹט כָּל-בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ לֹא-יִגֹּשׂ אֶת-רֵעֵהוּ וְאֶת-אָחִיו, כִּי-קָרָא שְׁמִטָּה לַה’. (ג) אֶת-הַנָּכְרִי תִּגֹּשׂ וַאֲשֶׁר יִהְיֶה לְךָ אֶת-אָחִיךָ תַּשְׁמֵט יָדֶךָ. (ד) אֶפֶס כִּי לֹא יִהְיֶה-בְּךָ אֶבְיוֹן: כִּי-בָרֵךְ יְבָרֶכְךָ ה’ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן-לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ. (ה) רַק אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה’ אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם. (ו) כִּי-ה’ אֱלֹהֶיךָ בֵּרַכְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר-לָךְ וְהַעֲבַטְתָּ גּוֹיִם רַבִּים וְאַתָּה לֹא תַעֲבֹט וּמָשַׁלְתָּ בְּגוֹיִם רַבִּים וּבְךָ לֹא יִמְשֹׁלוּ.
(ז) כִּי-יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ, בְּאַרְצְךָ, אֲשֶׁר-ה’ אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ–לֹא תְאַמֵּץ אֶת-לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת-יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן. (ח) כִּי-פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת-יָדְךָ לוֹ וְהַעֲבֵט, תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ. (ט) הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן-יִהְיֶה דָבָר עִם-לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר קָרְבָה שְׁנַת-הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ; וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל-ה’, וְהָיָה בְךָ חֵטְא. (י) נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא-יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה’ אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ. (יא) כִּי לֹא-יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ; עַל-כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת-יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ.
(יב) כִּי-יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי אוֹ הָעִבְרִיָּה–וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ. (יג) וְכִי-תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם. (יד) הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ ה’ אֱלֹהֶיךָ תִּתֶּן-לוֹ. (טו) וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיִּפְדְּךָ ה’ אֱלֹהֶיךָ עַל-כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה הַיּוֹם.

מילים

  • נוגש – יִגוֹש – רודה, מעביד. מתאר יחסים בין מעביד לעבד שלו
  • לעבֹט – לתת מס, להעניק לאחר
דיון
עיינו במקור הראשון ובמקור השני בפסוקים א-ב וט-יא. מה השוני בין שני המקורות? אלו היבטים שונים של השמיטה מציג כל אחד?
מהי האידיאה של שנת השמיטה העולה מן הפסוקים?
מה המשמעות הפרקטית של השמיטה בחברה שמושתתת כולה על חקלאות, בתקופת המקרא?
ויתור: מה השמיטה תובעת מאתנו?
דיון
לשמוט = לוותר, להניח למשהו. בעבר, בחברה החקלאית, היה ברור על מה נדרשים לוותר.
כיצד מושג השמיטה רלוונטי לנו היום?
כיצד ניתן לתרגם את השמיטה למציאות של ימינו?
על מה אנו יכולים לוותר? על מה אנחנו צריכים לוותר?
צדק וצדקה
דיון
ראינו שהשמיטה תובעת מאתנו לוותר ולתקן. לשם כך יש שני נתיבים אפשריים לעשייה – צדק וצדקה.
מה ההבדל בין צדק לצדקה?
מה זה תובע מאתנו כפרטים?
פירוש הרש”ר הירש על דברים פרק ט”ו פסוק ז’
“כי יהיה בך אביון”- יכול להיאמר רק לציבור. שהרי אי אפשר לומר ליחיד ‘כי יהיה בך אביון’…וחובת הדאגה לעניים חלה על הציבור ועל היחיד כאחד, והיא תלויה בשניהם. ספק אם יש עוד מצווה הדורשת פעילות בו זמנית מתמדת של הציבור וגם של היחיד כמצווה זו של דאגה לעניים..
דיון
מה ההבדל בין צדק לצדקה לפי הרש”ר הירש?

דיון
סיכום
פתרון של צדקה הוא כזה המתמודד עם בעיה קיימת, ומנסה להקל על הסובלים ממנה. כלומר אם נכה לא יכול להיכנס לבית כנסת או למתנ”ס נרים אותו ובכך נקל על מצבו. אין בכך פתרון של הבעיה, מאחר ובפעם הבאה שיגיע נכה עדיין נצטרך להרים אותו, אי הנעימות והמבוכה לא נפתרת והנכה עדיין יישאר תלוי באנשים אשר יבואו (או לא) לעזור לו. פתרון זה הוא חשוב אך אינו מספיק.
לעומת זאת, פתרון של “צדק” מנסה לפתור את הבעיה כך שהיא לא תחזור על עצמה עוד. לדוגמא: בניית רמפה תאפשר לכל הנכים מעתה ועד עולם להיכנס ללא סיוע של אדם נוסף, ללא תלות וללא מבוכה.

כעת נשאל את עצמנו – היכן ממוקמת מצוות השמיטה על הרצף שבין צדק לצדקה?

פעילויות קרובות

לא נמצאו עמודי לימוד

ניווט מהיר

סיכום אישי קופ 27 – שירה רוזנבאום

הרהורים מקופ 27 – עינט קרמר

סיכום פעילות ציבורית

סיכום שמיטה ישראלית

סיכום בר קיימא

ניוזלטר פרשת בהר התשפ״ב

ניוזלטר מבית טבע עברי ושמיטה ישראלית לקראת פרשת בהר התשפ״ב